Skapa en användarvänlig webbplats

Vikten av att skapa en användarvänlig webbplats har bara blivit allt mer viktigt. Om besökarna inte förstår hur man navigerar på sidorna och texten inte är läsbar, kommer innehållet på sidorna knappast att få många besökare. Här kommer förslag och idéer på hur man kan tänka för att skapa en mer användarvänlig webbplats.

Att utgå ifrån besökaren

Som webbutvecklare är det alltid viktigt att utgå ifrån vilken målgrupp sidorna skapas för. Dessutom bör man prioritera vad som är den viktigaste informationen på varje sida. Säljer man en särskild produkt ska det inte vara svårt för en kund att beställa den. Om kontaktuppgifterna är extra viktiga ska inte heller dessa vara undangömda av misstag. Bygger man hemsidor åt ett företag eller verksamhet är det viktigt att hela tiden veta vad kunderna tycker om bland annat webbplatsen, så att man enkelt kan förfina den. Med hjälp av en digital kundundersökning får man snabbt reda på viktig information från den målgrupp man helst vill nå fram till. Man kan testa dessa mätningar gratis och se hur de fungerar.

Tillgängligt innehåll

Allt innehåll på sidorna måste vara tillgängligt för att besökaren ska uppleva besöket som användarvänligt. Till detta hör allt ifrån att texten känns läsbar till att navigeringssystemet är logiskt uppbyggt. Brödtext bör delas in i underrubriker och punktlistor. Har man möjlighet bör man välja en tydlig font och fontstorlek. Idag är det standard att webbplatser syns lika bra på en mobiltelefon och detta bör man hela tiden följa upp och testa.

Ordning och reda

För att skapa en användarvänlig hemsida måste det finnas en logisk struktur av informationen. En startsida ska presentera webbplatsens innehåll och det ska vara enkelt att gå tillbaka till den från undersidorna. Egentligen kan man utgå ifrån sig själv, och försöka svara på frågan om informationen man lägger in känns relevant och rätt placerad. Många gånger handlar det om att inte lägga in för mycket information. För mycket av det goda kan nämligen göra motsatt verkan och göra upplevelsen sämre för besökaren. En webbplats som erbjuder varor eller tjänster kan liknas vid en fysisk butik, där några varor finns i skyltfönstret, och resten är inordnade på hyllor i butiken. Det gäller att välja vad som ska vara var.